header

   

 

"Prin această inițiativă ne dorim să contribuim și la schimbarea percepției potrivit căreia marcajele rutiere sunt necesare doar pentru cosmetizarea localităților la începutul primăverii."

Ioan Matreș, director general S.C. Industrie Mică Prahova S.A.

 

   
AddThis Social Bookmark Button

Statisticile pentru 2015 privind securitatea rutieră, publicate de Comisia Europeană, confirmau faptul că drumurile europene erau cele mai sigure din lume, în pofida unei încetiniri a ritmului reducerii accidentelor. Și România înregistrase progrese.

statistici

În 2015, rata medie a deceselor în traficul rutier din UE a fost de 51,5 la 1 milion de locuitori, similară cu cea din anii anteriori. Această încetinire de ritm, care urma după o reducere semnificativă de 8 % în 2012 și 2013, era cauzată de mai mulți factori, cum ar fi o interacțiune mai mare, în orașele europene, între utilizatorii rutieri neprotejați și cei motorizați. De asemenea, utilizatorii vulnerabili ai drumurilor (pietoni, bicicliști etc.) reprezentau o mare parte dintre cele 135 000 de persoane accidentate potrivit estimărilor Comisiei. Era prima dată când Comisia publica o astfel de cifră, întrucât statele membre începuseră să raporteze date comparabile și fiabile cu privire la accidentele rutiere grave. Acesta reprezenta primul pas în direcția unei abordări la nivel european a accidentelor grave.

Cîteva dintre cele mai eficiente măsuri din punct de vedere al costurilor şi care contribuie la reducerea numărului evenimentelor rutiere nedorite îl reprezintă noile caracteristici de siguranţă ale automobilelor. Nu stă în puterea guvernelor să aplice aceste măsuri. Beneficiile de siguranţă care provin din rezultatele aplicării acestor măsuri vor fi realizate doar dacă noile caracteristici de siguranţă sunt oferite de producătorii de maşini ca echipament standard sau dacă este realizat un acord în cadrul UE sau al Comisiei Economice pentru Europa a Naţiunilor Unite pentru a face aceste caracterisitici de siguranţă obligatorii. Unele dintre acestea (ca, de exemplu, controlul electronic al stabilităţii, semnale avertizoare privind necesitatea cuplării centurii de siguranţă şi maşini care ating 4 sau 5 stele potrivit EuroNCAP), deja au intrat pe piaţă.

În luna martie, blogul Drumul în siguranţă şi Industrie Mică Prahova SA au demarat campania de educaţie rutieră a copiilor Siguranţa ta contează şi în trafic! Ca parte a acestei campanii a fost distribuit un chestionar privind siguranţa rutieră a celor mici.

Chestionarul a fost distribuit în perioada 15-31 martie, 2016, în două şcoli din municipiul Ploieşti, dar şi online, via blogul Drumul în siguranţă.

Cea mai mare parte dintre repondenţi sunt femei, 72,2%, cu copii (61,1%), având un nivel de educaţie superior (master sau facultate) în procent de 88,8%, cu vârste cuprinse între 20 şi 45 de ani (77,8%).

Majoritatea celor intervievați au fost de acord că măsurile abordate în județ sau la nivel național pentru siguranța rutieră a copiilor sunt insuficiente (72,2%), rolul principal în educația rutieră a acestora revenindu-i familiei (61,1%). Repondenții chestionarului au fost de acord, în cea mai mare parte, că cei mici nu sunt conștienți de riscurile la care se expun dacă nu respectă regulile rutiere. 61,1% dintre cei care au răspuns acestui chestionar consideră că foarte puţini dintre copiii şcolari sau preşcolari sunt familiarizaţi cu regulile de circulaţie. Atât orele de educație rutieră, cât și discuțiile cu părinții au fost considerate de repondenți ca fiind eficiente în educarea copiilor privind siguranța rutieră (55,6%).

România se clasează printre statele membre UE cu cea mai mare rată a accidentelorom rutiere fatale în anul 2014, înregistrând 91 de decese la fiecare milion de locuitori, aproape dublu față de media europeană (51 decese / 1 milion locuitori). Datele statistice arată însă că România a înregistrat progrese în domeniu, reușind să reducă numărul deceselor survenite în urma accidentelor rutiere cu 24%  în ultimii 4 ani (semnificativ peste media UE de 18%).

Aceștia oferă indicații cu privire la nivelul de siguranță rutieră dintr-o țară și pot fi folosiți pentru a evalua efectele anumitor măsuri de siguranță rutieră. Este important să se definească indicatori de performanță ai siguranței care pot fi măsurați precis.

 

Folosirea telefonului mobil în Regatul Unit al Marii Britanii

 

indicatori

Studiul Flash Eurobarometer condus de Organizaţia Gallup la cererea Directoratului General de Mobilitate şi Transport din cadrul Comisiei Europene a fost realizat în 2010. Prezentăm aici câteva dintre măsurile pe care guvernele naţionale ar trebui să le abordeze pentru o mai bună siguranţă rutieră în viziunea cetăţenilor UE.    

Majoritatea cetăţenilor UE (52 %) au declarat că siguranţa infrastructurii ar trebui îmbunătăţită. Aproximativ 3 din 10 repondenţi (31%) au răspuns că aceasta ar trebui să fie prima măsură pe care guvernul ar trebui să o adopte pentru îmbunătăţirea siguranţei rutiere.

O mai bună aplicare a legislaţiei rutiere a fost a doua măsură pe care guvernul ar trebui să se concentreze pentru îmbunătăţirea siguranţei rutiere: aproximativ 4 din 10 repondenţi (42%) au ales această măsură ca fiind de primă prioritate sau a doua opţiune pentru guvern. Un sfert (22%) au declarat că aceasta ar trebui să fie prioritatea numărul unu a guvernului.

Instalarea dispozitivelor de limitare a vitezei și a Sistemelor Inteligente de Adaptare a Vitezei (ISA) este considerată a fi o modalitate eficientă de îmbunătățire a siguranței rutiere și de reducere a emisiilor și a zgomotului din trafic. Se adresează în mod specific vitezei neadaptate, care este una dintre principalele cauze ale accidentelor, în special pe autostrăzi. Politicile legate de viteză pot fi privite ca fiind complementare altor politici care afectează alte cauze ale accidentelor și emisiilor precum tehnologia vehiculelor și cea energetică, consumul de alcool sau infrastructura nesigură.  

impact

Activitatea de siguranță rutieră a cunoscut un progres remarcabil în ultimii ani. La nivelul Uniunii Europene, acțiunile întreprinse includ următoarele puncte importante:

  1. Permisul de conducere european

În luna ianuarie a anului 2013 a fost introdus noul permis de conducere european sub forma unui card de credit din plastic, cu un format standard european și o securitate sporită. Noul permis de conducere include o serie de caracteristici de securitate și, cel mai important, sporește protecția pentru cei mai vulnerabili utilizatori ai drumurilor prin creșterea limitei de vârstă în cazul permiselor de conducere pentru cele mai puternice motociclete.   

 


La doi ani după ce Comisia Europeană a făcut propunerea de actualizare a legislației UE în privința tahografelor digitale, Parlamentul și Consiliul European au agreat asupra textului final al noii legi. Votul din plenara Parlamentului din 14 ianuarie 2014 a susținut poziția Consiliului, încheind procedura ordinară legislativă pe acest document.

Așa cum a fost evidențiat de Vice-Președintele Kallas, „a fost stabilit un echilibru între interesele în ceea ce privește siguranța rutieră, competiția echitabilă, condițiile de lucru pentru șoferi și interesele industriilor.”

Noua legislație va îmbunătăți siguranța rutieră prin reducerea posibilității de a face modificări neautorizate asupra tahografului. Standardele mai ridicate pentru atelierele în care tahografele vor fi instalate și calibrate, vor contribui la reducerea fraudei și manipulării.

tahograf

Pagina 1 din 2
   
© S.C. INDUSTRIE MICA PRAHOVA S.A.